Köpvillkor för appbiljett

Dessa köpvillkor gäller när du köper biljetter i vår app.


Köpvillkor för appbiljett

Dessa villkor tillämpas för köp av Dalatrafiks biljetter via mobilen. De beskriver också hur vi använder dina personuppgifter.

Dalatrafik är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar när du gör en beställning och betalar Dalatrafiks biljett i appen.

Du måste enligt lag ha fyllt 18 år för att handla via Klarna – Betala senare. Denna lag gäller även för betalning via autogiro och e-handel av Dalatrafiks biljetter.

Köp av appbiljett via Klarna – Betala senare kan göras av minderårig, men endast med målsmans godkännande.

Användarkonto

Vid köp av periodbiljetter i appen behöver användarkonto aktiveras i appen. Vid köptillfället knyts periodbiljetten till användarkontot, vilket möjliggör att återskapa biljetten vid förlust eller byte av telefon. Användarkonto är tvingande vid köp av periodprodukter (Flex och 30 dagar). Enkel-, 24- och 72-timmarsbiljetter blir inte knutna till användarkontot.

Vi rekommenderar att både e-postadress och mobilnummer registreras vid skapande av användarkonto. Detta för att kunna ändra inloggningsuppgifter vid byte av telefonnummer eller e-postadress.

Betalning

Du kan betala med kortbetalning online med Visa eller Mastercard, Klarna faktura, Swish eller företagskonto. Ingen begränsning finns av antal kortköp. Kontrollera med din bank vad som gäller vid internetköp.

Företagskonto

För att betala med företagskonto krävs att din arbetsgivare har anslutit sig till Dalatrafiks företagstjänst. Den som är administratör hos arbetsgivaren ska ha lagt upp dig som godkänd användare. Arbetsgivaren/företaget faktureras för de resor som deras anställda (godkända användare) gör.

Information om Tjänsteresor med företagskonto

Säkerhet kring personuppgifter

Kollektivtrafikförvaltningen är ansvarig för behandlingen av personuppgifter. De som du lämnar i samband med registrering av ditt bankkort. Det kort eller fakturakonto du registrerar skall vara ditt personliga. Om du inte kommit överens med förmyndare eller förälder. Om att få nyttja dennes kort eller fakturakonto.

Kollektivtrafikförvaltningen har tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter. Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter. Du kan också begära att felaktiga uppgifter rättas. Om du har önskemål om information eller att en uppgift rättas. Då ska du kontakta Kollektivtrafikförvaltningen skriftligen.

På denna adress:
Kollektivtrafikförvaltningen
Personuppgiftsansvarig
Box 924
781 29 Borlänge

Organisationsnummer: 232100-0180

Bekräftelse

Du har möjlighet att begära kvitto i vår app. Det skickas till den e-postadress som du angett. 

Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt är inte tillämplig på avtal som avser transport såsom kollektivtrafik. Det säger  distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Köp av biljett till mobiltelefon medför därför inte någon ångerrätt.

Vid fel/fördröjning av biljettleverans

Normalt sett ska du få din biljett inom en minut efter att du genomfört din betalning. Dröjer det innan du får din biljett beror det oftast på något problem hos din mobiloperatör. Det kan just för stunden vara något fel på mobilnätet, eller så har du inte någon täckning just när biljetten ska distribueras.

Dalatrafik återbetalar försenade mobilbiljetter om du ringer till vår kundservice inom 60 dagar från köpet.  Du når kundservice på telefon 0771-95 95 95. E-post: kundservice@dalatrafik.se Adress: Appbiljett, Dalatrafik, Box 924, 781 29 Borlänge.

Övriga kostnader och avgifter

Dalatrafik debiterar inga andra avgifter än själva biljettkostnaden. Frågor om eventuella kostnader för den datatrafik som användning av denna tjänst innebär. Dom hänvisar vi i första hand till din mobiloperatör.

Resevillkor

Vid köp av biljett godkänner du som resenär Dalatrafiks resevillkor.
Information om Våra villkor.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2024