Sjukresor

Res till ditt vårdbesök med Dalatrafik. Visa din kallelse eller vårdkvitto så åker du utan kostnad. Du kan även ansöka om att få ersättning för din sjukresa i efterhand.


Information om sjukresor i Dalarna

Fri resa till vårdbesök

Du kan resa med din kallelse med buss eller Tåg i Bergslagen utan kostnad. Din kallelse gäller som biljett både för resa till och från vården. På hemresan kan du även visa upp ditt vårdkvitto.

Om du redan köpt biljett kan du skicka in den i efterhand. Skicka den tillsammans med patientkvitto till Dalatrafik så ersätter vi kostnaden.

Det gäller även kostnader för resa med egen bil, tåg 2:a klass eller resor med andra bussbolag.

För resa med egen bil gäller särskilda regler. Information om sjukresor.

Skicka biljetter och kvitton till:

Dalatrafik
Sjukresor
Box 833
781 28 Borlänge

Dalatrafik ersätter sjukresor till samtliga vårdenheter inom Region Dalarna. Det gäller även till privata vårdgivare som har avtal med Region Dalarna. Ersättning betalas för sträckan mellan din bostad (där du är folkbokförd) och den vårdenhet du besöker.

Periodkort

Åker du till vården flera gånger under en längre tid finns periodkort att beställa. Din läkare måste intyga din behandlingsperiod. Boka ditt periodkort hos vår beställningscentral.

Krav för att få ersättning för sjukresor

  • Du ska vara folkbokförd i Dalarnas län
  • Du är asylsökande med giltigt LMA-kort 

Sjukresor som inte ersätts

  • Val av vård utanför Region Dalarna (valfrihetsremiss).
  • Hälsoundersökning.  Exempelvis mammografi, gynekologisk hälsokontroll, friskintyg och vaccinationer.
  • Besök vid mödra- och barnhälsovård.
  • Egenträning/friskvård.
  • Privata optiker.
  • Frisersalong (utprovning av peruk eller toupé).

Kontakta sjukresor

Telefon: 010-248 10 05
Telefontid: måndag-fredag klockan 10-12

E-post: sjukresor@dalatrafik.se

Adress:
Dalatrafik
Sjukresor, Box 833
781 28 Borlänge

Boka tågbiljett, sjukresebuss och sjukresa

För bokning av sjukresa kontaktar du Dalatrafiks beställningscentral:

Telefon: 0774-44 00 00
Telefontid: Dygnet runt, alla dagar
E-post: bokning@dalatrafik.se

När du beställer din resa vill beställningscentralen veta:

  • Ditt personnummer och telefonnummer
  • Om du av medicinska skäl inte kan resa med allmän kollektivtrafik
  • Din hemadress
  • Vilken vårdenhet du ska till
  • Vilken tid du ska vara hos ditt vårdbesök
  • Om du har ledsagare med dig
  • Om du behöver särskild hjälp
  • Om du har något hjälpmedel med dig

Senast uppdaterad: 30 augusti 2022