Betala med autogiro

Reser du regelbundet under en längre period? Då rekommenderar vi 30-dagars periodbiljett med autogiro. På ett år får du två kostnadsfria månader.


Betala tio månader, res i tolv

Autogiro är ett sätt att betala. Du väljer själv hur länge du vill ha autogiro. Det finns ingen bindningstid.

Betalar du din periodbiljett med autogiro i tio månader får du därefter två betalningsfria månader. Ditt autogiro förnyas automatiskt. Men du kan när som helst under året avsluta ditt autogiro hos oss.

Biljetten går endast att ha på ett Resekort, inte i appen.

Senior Smart går inte att köpa med autogiro.

Priser periodbiljett 30 dagar

Periodkort 30 dagar 7-19 år Studerande Vuxen 20- år
Röd zon 384:- 480:- 640:-
Grön zon - 750:- 1000:-
Gul zon - 900:- 1200:-
Blå zon 458:-* 975:- 1300:-

*Upp till 20-kort.

Vilken biljett du ska köpa kan du se i reseplaneraren

I reseplaneraren hittar du priset för de flesta av våra biljetter. Sök den sträcka du vill åka och köpa periodbiljett för.

På de tågsträckor där våra enkelbiljetter/appbiljetter inte gäller kan vi inte visa priset. Fast våra periodbiljetter gäller på samtliga tåg i hela Dalarna.

Priser periodbiljett Dalatrafik och X-trafik

Periodkort 30 dagar 7-19 år Studerande* 20- år
Dalatrafik län-Hofors 740:- 1102:- 1748:-
Dalatrafik län + X-trafik 931:- 1293:- 2130:-

* Studerandepriset gäller alla över 20 år som har studentlegitimation från Mecenat, WeStudents eller Studentkortet/STUK.CO med studentresesymbolen.

Seniorkortet med autogiro

Du kan även dela upp betalningen av ditt Seniorkort med autogiro. Observera att Seniorkortet är ett årskort. Med autogiro delar du upp din betalning på 12 månader.

Reglerna med uppsägning och fria månader gäller inte när du betalar ditt Seniorkort med autogiro!

Ansök om autogiro

För att betala med autogiro behöver du göra en ansökan. Ansök senast den 15:e i månaden innan du börjar resa. Kortet gäller från den 1:a i månaden efter. Om du ansöker efter den 15:e kan du börja resa på kortet den 1:a i nästkommande månad. Till exempel: får vi din anmälan 16 mars får du ett kort som börjar gälla den 1 maj.

  • Digital ansökan - extern länk till Bankgirocentralen (BankID krävs)
    Via länken kommer du till Bankgirocentralen. När du fyllt i din ansökan så skickas uppgifter till din bank. De gör sen autogirodragningar från ditt konto.

    Vi får uppgifter om vilket kort du beställt. Vi skickar kortet hem till dig. 

I samband med ansökan om autogiro tar Dalatrafik en kreditupplysning.

Tack för du använder autogiro!  Om du behöver hjälp så kontakta vår kundservice.

Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl. 7.00-18.00 
E-post: kundservice@dalatrafik.se

Täckning på kontot

Du betalar ditt periodkort i efterskott. Första dragningen sker den 28:e i samma månad som kortet startar. Se till att det finns ett tillräckligt stort belopp på kontot för betalning den 28:e i varje månad. Om det inte gör det får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök. Det görs under de kommande vardagarna - högst under en vecka.

Om du tappar bort ditt kort

Vi har ”tappa-bort-garanti” om du tappar bort ditt kort. Kontakta vår kundservice så spärras ditt kort. Du får ett nytt kort hemskickat till dig.

Om du tappar bort ditt kort mer än tre gånger under ett år. Då debiterar vi dig 100 kronor per tillfälle. Pengarna dras från ditt konto.

Säg upp autogiro

Om du slutar att resa kollektivt eller ändrar dina resvanor. Då säger du enkelt upp ditt autogiro. Meddela oss senast den 15:e i månaden så slutar kortet gälla vid innevarande månads utgång.

Fält med * är obligatoriska.

Senast uppdaterad: 12 januari 2024