Frågor och svar

Här hittar du frågor som vi får ofta. Kanske hittar du svaret på din fråga.


Vad finns det för slags busskort och vad kostar de?

Vi har olika typer av busskort. Se under våra biljetter vad som passar dig bäst.

Jag vill lösa in min reskassa och få pengarna tillbaka, kan jag göra det?

Nej, vi löser inte in din reskassa. Du kan betala med reskassa i våra biljettautomater och hos våra försäljningsombud. Annars finns reskassan kvar tills pandemiläget återgår till det normala och du kan använda det som finns kvar då.

Hur köper jag en biljett om jag inte har appen?

Du kan köpa en biljett så här:

  • I våra biljettautomater 
    De finns på Stationsgatan i Borlänge, Knutpunkten i Falun och vid resecentrum i Hedemora, Ludvika och Mora.
  • Hos våra försäljningsombud.
  • E-handel
    Om du har ett resekort kan du ladda det med en 30 dagars period eller reskassa via vår e-handel. (Observera att reskassa är ingen biljett, det är ett sätt att betala.)
  • Köpa via sj.se och få biljetten som sms

Kan jag ladda mitt resekort via e-handeln?

Om du har ett resekort kan du fylla på kortet via e-handeln med:

  • 30-dagarsperiod
  • reskassa

Information om e-handel.

Hur länge kan jag spara en biljett som inte är aktiverad?

Du kan spara en biljett i 60 dygn innan den måste aktiveras.

Vad händer om batteriet i mobilen tar slut under resan och jag inte kan visa min biljett?

Din mobil behöver ha tillräckligt med laddning så att du kan visa upp din biljett under hela resan. Det är ditt ansvar. Om du inte kan visa giltig biljett vid biljettkontroll kan du få betala kontrollavgift.

Får man ta med cykel, sparkcykel och elsparkcykel på bussen?

Du kan ta med din cykel på våra landsbygdsbussar och direktbussar om det finns plats. Det kostar ingenting. Cykeln ska placeras på bussens cykelställ eller i godsutrymmet. Fråga bussföraren hur du ska göra.

Även sparkcyklar och hopfällbara elsparkcyklar ska transporteras i godsutrymmet.

På stadsbussarna och på flexlinjerna kan du inte ta med cykel om inte fordonet är utrustat med godsutrymme.

Jag köpte/aktiverade min biljett i appen under resan. Jag fick ändå en kontrollavgift vid biljettkontroll. Behöver jag betala den?

Ja, du behöver ha köpt och aktiverat en biljett för avsedd resa innan du kliver på bussen. Det är ditt ansvar att du har täckning på din mobil. Du ska också se till att den har tillräckligt med laddning under hela resan. Om du saknar rätt biljett så får du betala resans pris. Du ska också betala en kontrollavgift på 1200 kronor (plus en extra avgift för administration).

Senast uppdaterad: 11 mars 2021