E-handel
Du kan köpa alla våra periodkort via vår e-handel. Du kan även ladda ditt resekort med reskassa.
För att ditt köp ska fungera så smidigt som möjligt rekommenderar vi följande webbläsare:
- Internet Explorer 11
- Google Chrome
- Firefox
- Safari
Kom igång
Du behöver ha ett resekort innan du handlar via e-handeln. Om du inte har ett resekort köper du det i biljettautomaten, hos våra försäljningsombud eller på bussen.
*Observera att när du köper ett resekort måste du samtidigt ladda kortet med någon produkt eller reskassa. Det går inte att köpa enbart ett kort.
Registrera konto
Skapa ett konto och registrera ditt resekort så kan du se ditt saldo och spärra ditt kort. När du lägger upp ett nytt konto får du e-post med en aktiveringslänk. Klicka på länken så kommer du tillbaka till e-handeln och kan logga in.
Du kan köpa periodbiljett och ladda resekort utan att registrera konto och resekort.
Laddningstid
Om du laddar ditt resekort med en period eller reskassa via e-handeln innan kl 15.00 kan du använda den köpta produkten morgonen efter.
Tidsfördröjningen är på grund av att uppgift om ditt köp går till samtliga bussar i hela länet. Uppdateringen tar tid tills din biljett finns tillgänglig i samtliga fordon.
Aktivering
Du behöver aktivera produkten som du har laddat på ditt resekort för att det skall vara giltigt. Aktivera ditt resekort ombord på bussen, på Tåg i Bergslagen, i våra biljettautomater eller hos våra försäljningsombud.
*Du kan inte aktivera kortet ombord på SJ-tåg.
Betalning
När du handlar via vår e-handel kan du betala med:
- VISA
- Mastercard
- Internetbank (Handelsbanken, Swedbank eller Nordea)
Förlorat kort
Om du förlorar ditt resekort laddat med reskassa eller period kan du spärra kortet på e-handelssidan. Kortet ersätts inte men det spärras så att ingen annan kan åka på det.
Åldersgräns
Enligt lag måste du ha fyllt 18 år för att handla elektroniskt via internet. Denna lag gäller även för köp av Dalatrafiks kort.
Säker betalning
När du betalar med ditt bankkort använder vi 3D Secure. Det är en extra säkerhetsnivå som innebär att när du betalar med bankkort måste du identifiera dig genom att skriva en personlig säkerhetsnyckel. Dina inköp blir trygga och säkra.
Den som ställt ut ditt bankkort kan hjälpa dig att ansluta till tjänsten.
Om något går fel
Om du stöter på problem eller har frågor kan du kontakta vår kundservice.
Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl. 7.00-18.00
E-post: kundservice@dalatrafik.se
Kundservice behöver veta vilken webbläsare och plattform du använder samt vad det är för problem som du har stött på.
Senast uppdaterad: 11 mars 2021