Högsta förvaltningsdomstolen avslår överklagan om ny pris- och zonmodell

Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd rörande Dalatrafiks pris- och zonmodell. Det innebär att den nya pris- och zonmodellen, som antogs i förberedande syfte av Dalarnas regionfullmäktige under våren 2025, nu kommer att införas under hösten.

Den nya modellen innehåller en länszon och 15 kommunzoner, samt ett uppdaterat biljettutbud med bland annat enkelbiljetter, dygnsbiljetter, flexbiljetter, periodbiljetter och årskort. Priserna har anpassats efter zonindelningen och olika ålderskategorier för att skapa ett rättvist och enhetligt biljettsystem i hela länet.

Zoner

zonkarta

– Den nya modellen håller samma ambition som den tidigare, att det ska vara tydligt och enkelt för resenären att ha en förutsägbarhet i sitt resande. Oaktat vilket system vi har så behövde vi modernisera våra biljettyper och zoner för att uppnå det vi i majoriteten ville, säger Abbe Ronsten (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

För att hinna anpassa verksamheten och de tekniska systemen till den alternativa pris och zonmodellen behöver kollektivtrafiksförvaltningen en tid för implementering. Ambitionen är att den nya pris- och zonmodellen ska träda i kraft från och med början på oktober.

– Vi har förberett oss för att kollektivtrafiken i Dalarna ska fortsätta fungera med tydliga och rättvisa biljettpriser, vi kommer såklart göra allt som går för att det ska bli en så smidig och trygg övergång som möjligt. Redan köpta biljetter kommer att gälla tills vidare. Biljetter som köps innan den nya pris- och zonmodellen införs kommer att följa den modell som beslutades i november 2023, säger Erland Grundberg, förvaltningschef för kollektivtrafiken.

Kammarrätten slog den 19 februari 2025 fast att beslutet om kollektivtrafikens nya zon- och prismodell innebär att personer bosatta i Borlänge kommun, men också andra som behöver passera Borlänges kommungräns, särbehandlas negativt och att prismodellen måste rivas upp. Den 12 mars lämnade Region Dalarna in en överklagan till Högsta Förvaltningsdomstolen. I överklagan yrkar Region Dalarna att Sundsvalls Kammarrätts dom från den 19 februari upphävs samt att regionfullmäktiges beslut om zon-prismodell för kollektivtrafiken från 20 november 2023 ska bestå. Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd rörande Dalatrafiks pris- och zonmodell.

Mer information om den nya pris- och zonmodellen finns i handlingarna från regionfullmäktige sammanträde den 28 april 2025: Handlingar regionfullmäktige

Ny zon- och prismodell

Totalt 16 zoner:

  • 1 länszon
  • 15 kommunzoner

Biljettyper (för både kommun- och länszon)

  • Enkelbiljett
  • Dygnsbiljetter: 24 timmar, 72 timmar
  • Tillsammansbiljett (1 vuxen + 2 barn till och med 12 år)
  • Flexbiljett: 10 resor/90 dagar, 140 resor/365 dagar
  • Periodbiljett: 30 dagar
  • Årskort: 365 dagar
  • Seniorbiljetter; Årskort senior och Senior Smart (endast lågtrafik)

Priserna varierar för barn/ungdom (7–19 år), studenter och vuxna (20+).

Ålderskategorier

  • 7–19 år
  • Studerande (minst 50 % studietakt, med giltig studentlegitimation)
  • Vuxen: 20 år och äldre
  • Senior: 65 år och äldre

Giltighet

  • Enkel- och tillsammansbiljett: 90 minuter
  • Biljetterna gäller även på Tåg i Bergslagen inom Dalarna
  • 30-dagarsbiljett och årskort gäller till närmaste kommuncentrum över länsgräns

Senast uppdaterad: 11 juni 2025