Digital ansökan om skolskjuts

Förra läsåret testades digital ansökan av skolskjuts i Gagnef och Borlänge. Försöket gick bra. Inför läsåret 2020/2021 ska därför alla vårdnadshavare till barn i grundskolan, som bör vara berättigade till skolskjuts, ansöka via den nya digitala e-tjänsten.


Varje kommun har sitt lokala skolskjutsreglemente som de beslutat om. Är ditt barn berättigat skolskjuts och du inte löser skjuts till skolan på annat sätt ska du ansöka via kommunens hemsida.

Du ansöker via en e-tjänst och loggar in med Bank-ID. Detta gäller även om ditt barn redan har ett busskort.

Det nya sättet att ansöka gäller inte för elever i särskola eller gymnasieskola.

När öppnar e-tjänsten?

  • 8 mars: Gagnef, Leksand, Malung-Sälen, Rättvik, Säter och Vansbro.
  • 15 mars: Hedemora, Ludvika, Mora, Orsa, Smedjebacken och Älvdalen.
  • 22 mars: Avesta, Borlänge och Falun.

Ansökningsperioden för höstterminen 2021 är ca 2 veckor från det att tjänsten öppnas.

Mer information kommer att finnas på din kommuns hemsida.

Senast uppdaterad: 11 mars 2021