Dalatrafiks app

Köp din biljett direkt i appen. Enkelt och smidigt! Vi har olika biljetter och betalsätt. Välj det som passar dig bäst. Om du inte har appen ännu så ladda ner den i din appbutik, den är gratis!


I appen kan du

  • söka resa
  • köpa enkel-, dygns- och periodbiljetter
  • få aktuell trafikinformation
  • se avgångarna från din hållplats i realtid
  • se var bussen är på en karta
  • ladda ner din tidtabell
  • köpa gruppbiljett

Sök och köp resa

Du kan söka resa i appens reseplanerare, se hållplatstider och tidtabeller. När du söker en resa i reseplaneraren eller i ”mina resor” kan du välja att köpa biljett. Välj dag och avgångstid. Du kan köpa din biljett upp till 14 dagar i förväg. Välj ålderskategori och antal resenärer genom att klicka på "pris och antal". Du kan köpa biljett till flera personer samtidigt. Välj "Köp biljett" och sedan "Slutför köp". Du behöver aktivera din biljett innan du kliver ombord.

Köp biljett

Köp din biljett i appen! Vi har flera olika biljetter; enkel-, dygns- och periodbiljetter. Biljetten är kopplad till användare/telefon.

Följande biljetter finns i Dalatrafiks app:

  • Enkelbiljett
    Välj zon, ålderskategori och/eller Tillsammansbiljett* samt antal.
    *Tillsammansbiljetten är en biljett för en vuxen och två barn till och med tolv år.
  • Periodbiljett 30 dagar
    Välj biljettyp; 30 dagar samt önskad zon eller 30 dagar Senior Smart. Periodbiljetten ger dig fritt resande inom det valda området i 30 dagar från det att du aktiverar biljetten.
    Senior Smart är för dig som har fyllt 65 år och gäller för resor under lågtrafik. Det är vardagar 9–14, 17–06 och lördagar, söndagar och helgdagar. Resan ska påbörjas inom de angivna tiderna.
  • 24- och 72-timmarsbiljett
    Fritt antal resor under 24 respektive 72 timmar. Biljetten gäller i 24 respektive 72 timmar från det att biljetten aktiveras.
  • Flex 10/90
    Finns enbart att köpa i appen. Du köper 10 resdagar som du använder som det passar dig inom en 90-dagarsperiod.
  • Flex 140/365
    Finns enbart att köpa i appen. Du köper 90 resdagar som du använder som det passar dig inom en 365-dagarsperiod.

Betala

Det krävs ett svenskt mobilnummer och betal-, konto- eller kreditkort för att kunna köpa biljett i appen. Sedan kan du välja mellan följande betalsätt:

  • Swish
    Du behöver vara kopplad till Swish. Kontakta din bank.
  • Betalkort
    Du kan registrera ett konto- eller bankkort med VISA eller MasterCard. Fyll i kortnummer, kortets giltighetstid och CVV/CVC-kod. Verifiera din registrering genom kod via sms eller med Mobilt BankID. Konto- eller bankkortets CVV/CVC-kod anges vid varje köp. Du godkänner köpet med 3D Secure.
  • Klarna faktura
    Registrera ett konto hos Klarna genom att ange ditt mobilnummer. Klicka på ”Begär aktiveringskod” så får du din PIN-kod som ett SMS inom ett par sekunder.
    Om mobilnummer inte räcker för att få ett Klarnakonto får du ett SMS med uppmaningen: skicka “REG e-postadress personnummer” till 71200. Ange personnummer så här: ÅÅMMDDXXXX.
    Om registreringen lyckas svarar Klarna med: “Välkommen till Klarna. Ditt nummer är nu registrerat ...” Gör sedan om “Begär aktiveringskod” i appen.
    Krävs det mer persondata för ett Klarnakonto får du kontakta dem på www.klarna.se.
  • Tjänsteresor
    Om du är ansluten till företagskonto för tjänsteresor kan du betala din resa med "Företagskonto". Information om Företagskonto för tjänsteresor.

Kvitto

Vill du ha kvitto? Klicka på informationssymbolen i vald biljett. Ange din e-postadress och klicka på "skicka kvitto". Kvittot skickas till din e-postadress.

Ångra köp

Om biljetten inte är aktiverad kan den återlösas. Välj  den biljett du vill återlösa. Klicka på informationssymbolen och välj "ångra köp". Om du får en faktura som innehåller en återlöst biljett minskar du fakturabeloppet med kostnaden för denna biljett.

Registrera ett konto

För att registrera ett konto fyll i för- och efternamn och ange ditt mobilnummer. Du klickar sedan på ”begär aktiveringskod” så får du din PIN-kod som ett SMS. Fyll i den 4-siffriga aktiveringskoden och bekräfta aktivering. Din inloggning sparas som förval tills dess att du väljer att logga ut.

Validera biljetten

När du stiger ombord på bussen validerar du biljetten. Det gör du genom att hålla biljettens QR-kod mot biljettmaskinen på fyra till fem centimeters avstånd.

Om du åker tåg kontrolleras biljetten av ombordpersonalen på tåget.

Res i annat län

Du kan använda Dalatrafiks app när du reser i andra län som har samma applösning. Du behöver inte ladda ner en till app. Det gäller Länstrafiken Örebro, Sörmlandstrafiken, Västmanland och Värmlandstrafik.

Trafikinformation

Under fliken trafikinformation ser du aktuella störningar och avvikelser i vår trafik, såsom ändrade körvägar och förseningar vid vägarbeten.

När går bussen från min hållplats?

På ”mina hållplatser” visas vilka bussar som avgår från just den hållplatsen samt tiden för avgång.

Var är bussen?

När du är på fliken ”sök och köp resa” och har valt en resa alternativt ”på ”mina hållplatser” och har valt en hållplats visas en karta längst ner. På den kartan visas var bussarna är i realtid. Genom att klicka på kartan visas den i helskärmsläge.

Köpvillkor för appbiljett

När du köper biljett via appen gäller våra köpvillkor för appbiljett.

 

Senast uppdaterad: 4 februari 2025