Tappat eller glömt

Det är olika trafikföretag som kör bussarna. Det finns ingen samlad plats för hittegods. Kontakta kundservice. Så får du veta vilket trafikföretag som körde din resa.


Ring Dalatrafiks kundservice

När du ringer oss är det bra om du förbereder dig. Tänk igenom vilken dag, linje och tid du åkte.

Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl. 7.00-18.00 
E-post: kundservice@dalatrafik.se

Ring direkt till de som körde

I stadstrafiken i Avesta, Borlänge, Falun, Ludvika eller Mora. Där kan du vända dig direkt till de som kör bussarna.

Avesta

Västanhede Trafik
Telefon: 010-495 29 20
Telefontid: Vardagar 7.30-13.00 och 13.30-16.00

Borlänge

Keolis
Telefon: 0243-21 45 01
Telefontid: Vardagar 9.00-14.00
E-post: hittegods.falunborlange@keolis.se

Falun

Keolis
Telefon: 023-479 01
Telefontid: Vardagar 9.00-14.00
E-post: hittegods.falunborlange@keolis.se

Ludvika

Transdev
Telefon: 0240-140 55
Telefontid: Vardagar 10.00-12.00

Mora

Transdev
Telefon: 010-164 74 47
Telefontid: Vardagar 8.00-11.00 och 12.00-13.00.

Det finns en lag om  hur hittegods ska hanteras i kollektivtrafiken

Enligt lagen ska den som tar hand om hittegods lämna den till trafikföretaget som körde bussen eller tåget.

Trafikföretaget ska förvara hittegodset en viss tid. Om ägaren inte hämtat ut det inom den tiden så tillfaller det trafikföretaget. Företaget har i vissa fall rätt att göra sig av med egendomen direkt. 

Senast uppdaterad: 13 november 2023