Ansökan om skolskjuts via ny digital e-tjänst

Förra läsåret testades digital ansökan av skolskjuts i Gagnef och Borlänge. Försöket gick bra. Inför läsåret 2020/2021 ska därför alla vårdnadshavare till barn i grundskolan, som bör vara berättigade till skolskjuts, ansöka via den nya digitala e-tjänsten.

Varje kommun har sitt lokala skolskjutsreglemente som de beslutat om. Om ditt barn är berättigat till skolskjuts enligt detta och om du inte löser skjuts till skolan på annat sätt ska du ansöka via kommunens hemsida.

Du ansöker via en e-tjänst och loggar in med Bank-ID. Detta gäller även om ditt barn redan har ett busskort.

Det nya sättet att ansöka gäller inte för elever i särskola eller gymnasieskola.

NÄR ÖPPNAR E-TJÄNSTEN?

  • Den 8 mars öppnar e-tjänsten för ansökan i Gagnef, Leksand, Malung-Sälen, Rättvik, Säter och Vansbro.
  • Den 15 mars öppnar e-tjänsten för ansökan i Hedemora, Ludvika, Mora, Orsa, Smedjebacken och Älvdalen.
  • Den 22 mars öppnar e-tjänsten för ansökan i Avesta, Borlänge och Falun.

Ansökansperioden för höstterminen 2021 är ca 2 veckor från det att tjänsten öppnas.

Mer information kommer att finnas på din kommuns hemsida.

Senast uppdaterad: 28 januari 2021